Mmm ... marknadsföring

Det finns en viss restaurang som är väldigt bra på marknadsföring. Så bra att båda barnen redan vid två års ålder kunde peka ut skylten, om man var ute och åkte bil eller så.

Den här kvällen har båda fått varsin gratistidning av M-restaurangerna. Färgglada, påkostade, med tre gratiskuponger på glass (sån glass som inte lillan tål). Storan undrar när vi kan åka till M-restaurangen igen.

"Nja, det dröjer nog ... vi gör nog inte det än på ett tag", inleder jag. Själv får jag liksom lite ångest varje gång det ska ätas där. Äta med händerna, vad har de torkat av borden med för trasa?, dricka läsk, pommes friten är friterad i 100 % transfetter ... sånt fett som rann rakt igenom min gamle bilpendlarväns kropp när han skulle lämna blod en gång.

"Men jag tycker att vi ska gå dit snart", säger storan.
"Nä, det är inte så bra. Det är faktiskt inte alls särskilt nyttig mat, gumman."
"Mamma, vet du en sak? Alla människor måste faktiskt äta på M-restaurangen ibland. För om ingen äter där, så måste alla M-restauranger stänga. Och då är det bra om vi också äter där ibland."

Jag blir alldeles tyst. Och fascinerad. Här tror man att ens barn bara förstår logotyper ifråga om marknadsföring. När de i själva verket förstår hela marknadsekonomins uppbyggnad och dilemma. En gratisglass kanske vi kan kosta på oss snart.

Kommentarer
Postat av: J

Hon är verkligen klipsk den där tjejen. Jag impas ju varje gång!

2010-03-12 @ 17:50:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0